W kategorii pokarmów dla ptaków zimujących tkwi ogromny potencjał handlowy. Fakt ten potwierdzają producenci, którzy z roku na rok odnotowują przynajmniej kilkunastoprocentowy wzrost sprzedaży
Tekst: Paulina Wasiluk, redaktor naczelny „Rynku Zoologicznego”
W Wielkiej Brytanii czy w USA ptaki karmione są przez okrągły rok. W naszym kraju zwiększony popyt na tego typu produkty daje się zauważyć tylko w zimie. – W Polsce pokarmy dla ptaków zimujących cały czas należą do kategorii produktów sezonowych – tłumaczy Elżbieta Anioł, kierownik sprzedaży i marketingu firmy Versele-Laga w Polsce, producenta pokarmów dla ptaków zimujących. – Wzmożone zainteresowanie tego typu artykułami daje się zauważyć na przełomie października i listopada, jednak diametralny skok w sprzedaży widać dopiero wraz z nadejściem pierwszych śniegów – dodaje
Kategoria rosnąca w siłę
Producenci zgadzają się co do jednego. Kategoria pokarmów dla ptaków zimujących jest bardzo stabilna. – W ciągu ostatnich dwóch, trzech lat widać niebywały rozkwit tej kategorii – kontynuuje Elżbieta Anioł. – Pokarmy dla ptaków zimujących zajmują więc ważna pozycję w naszej ofercie i pozytywnie wpływają na dochody firmy – dodaje. W podobnym tonie wypowiada się Dorota Ciuruś, właścicielka firmy Brapta. – Pokarmy dla ptaków zimujących spokojnie można zaliczyć do kategorii produktów dobrze rotujących. Z roku na rok zauważamy bowiem systematyczny wzrost sprzedaży tych artykułów – argumentuje.
Produkty sezonowe?
Choć dla wielu detalistów pokarmy dla ptaków to produkty sezonowe, specjaliści z branży podkreślają, iż można je sprzedawać przez cały rok. W lecie bowiem w obrębie zainteresowań klientów spokojnie znajdą się budki lęgowe czy karmy dedykowane świeżo wyklutym pisklętom. Mimo, że całoroczne dokarmianie ptaków ma swoich zwolenników, jak i przeciwników, szczególnie uzasadnione jest w dużych miastach, w których trudno o naturalny pokarm. – Klientów trzeba jednak cały czas edukować. Nie wszyscy bowiem zdają sobie sprawę z tego, że dokarmianie nie wymaga dużych nakładów ani czasowych, ani tym bardziej finansowych, a może pomóc przetrwać dzikim ptakom – podkreśla Joanna Legutko, dyrektor ds. handlu i marketingu w firmie W.Legutko.
Dobór oferty
Kluczem do sukcesu sprzedaży pokarmów dla ptaków zimujących jest właściwe skompletowanie oferty. Zachowanie bowiem optymalnego stosunku jakości do ceny gwarantuje szybką rotację tych artykułów. Dostawcą pokarmów dla ptaków zimujących nie może jednak zostać „pierwsza z brzegu” firma. W przypadku ptaków rodzaj wykorzystywanych w procesie produkcji surowców ma wielkie znaczenie. Jakich zatem produktów nie powinno zabraknąć w ofercie centrum ogrodniczego? Z pewnością naturalnych mieszanek do dokarmiania opartych na zbożach, czy nasionach roślin wysokoenergetycznych (słonecznik, rzepak). Sprzedawcy nie powinni jednak poprzestać tylko i wyłącznie na jednym rodzaju pokarmów sypkich. Konsumenci powinni mieć do wyboru przynajmniej cztery w różnej wielkości opakowaniach.
Przy sprzedaży pokarmów sypkich należy klientowi dodatkowo zaproponować kupno karmnika. Warto jednak pamiętać, że karmniki podobnie jak legowiska czy klatki podlegają modzie. Z tego też względu detaliści powinni obserwować zmieniające się na rynku trendy. W przypadku karmników niezwykle ważna jest ich budowa. Muszą one chronić ptaki przed wiatrem z północy i zachodu. Producenci oferują karmiki drewniane z uchwytem do zawieszania, a także stojące, mocowane do szyb czy wieszane. W ostatnim czasie dużym zainteresowaniem cieszą się także karmniki metalowe posiadające kilka stanowisk pobierania pokarmu.
Oprócz pokarmów sypkich w ofercie centrum ogrodniczego powinni znaleźć się także: kule tłuszczowe w siatce o zróżnicowanej gramaturze, kolby tłuszczowe, a także przekąski w postaci np. orzechów ziemnych. Wielu producentów oferuje także atrakcyjne zestawy produktów zimowych.
Na co jeszcze właściciele centrów ogrodniczych powinni zwrócić uwagę podczas zatowarowania w pokarmy dla ptaków zimujących? Na skład produktów, który musi być dostosowany do różnorodnych potrzeb poszczególnych gatunków ptaków. I tak np. dla sikory doskonale nadają się mieszanki tłuszczowo-nasienne w postaci kul w siatce. Forma produktu umożliwia zjadanie ziaren, podczas gdy siateczka zapobiega jej rozpadaniu się. Niemałe znaczenie ma również sposób pakowania pożywienia. Aby produkt pozostał świeży, musi zostać wcześniej dobrze zabezpieczony. Warto jeszcze na chwilę zatrzymać się przy temacie wagi produktów. W sklepach zoologicznych do najlepiej rotujących pokarmów dla ptaków zimujących należą te w opakowaniach 1- i 3-litrowych, a także większe 5-kilogramowe. W przypadku centrum ogrodniczego sprzedawcy spokojnie mogą wybrać pożywienie o większej gramaturze.
Nacisk na promocję
Aktywne promowanie pokarmów dla ptaków zimujących pozwoli zwiększyć zyski płynące z ich sprzedaży. Jednak regał prezentujący tego typu produkty musi wyróżniać się na tle pozostałej ekspozycji. Warto w tym celu wykorzystać tzw. gorące miejsca sprzedaży. Dobrym rozwiązaniem jest organizacja ekspozycji usytuowanej niedaleko wejścia do centrum. Uwagę klientów przyciągnie także atrakcyjnie przygotowany mini regał z wybranymi pokarmami dla ptaków zimujących znajdujący się blisko kasy. Obecność tego asortymentu w placówce można również podkreślić za pomocą plakatu informacyjnego z przykładowym hasłem „Właśnie tutaj kupisz pokarm dla ptaków zimujących”.